top of page

איך לארגן את האגן בישיבה ממושכת כדי למנוע כאבי גב? יואב טלר-שיטת אלכסנדר ורפואה סינית.




האגן הוא אחת העצמות הגדולות בגוף, ויש לו חשיבות מכריעה בכל מה שקשור לבעיות גב תחתון והקרנות לרגליים. במיוחד – אם אתם יושבים הרבה מאוד שעות. המנח של האגן יכול לעשות את כל ההבדל וחשוב להבין איך הוא עובד כדי לשפר את אופן הישיבה שלכם, למנוע כאבים או לגרום להם להפסיק.


וזה לא שהחשיבות של האגן מוגבלת לבעיות גב תחתון בלבד. כל הגוף מחובר כמו שרשרת, לכן כל מה שקשור לעמוד שדרה, כולל צוואר, וגם מה שקשור לרגליים מאוד מושפע מהאגן.




Illustration: © Aron Cserveny – www.sciencevisual.at Idea: © Tim Soar – www.the-alexander-technique.org.uk


אפשר לסכם את כל ההבדל בשתי מילים: למעלה או למטה.

במצב הבעייתי, האגן כבד מאוד, והוא נוטה להיות נשלט על ידי הרגליים. מה זה אומר? שכשאתם יושבים, הרגליים מתקפלות והאגן מסתובב איתם לאחור. יחד עם הסיבוב הזה בישיבה, מגיעה כבדות מאוד גדולה כלפי מטה.

אז בקיצור, בישיבה כזו האגן מסתובב ומושך אתו למטה את עמוד השדרה, וקודם כל את הגב התחתון. אם אתם יושבים ככה משך שעות כל יום, הגב התחתון שלכם ירגיש מאוד קשה למגע ומלא מתח, הוא יהיה ישר מדי או אפילו מכופף לאחור. והשורה התחתונה, המתח הזה יוצר דחיסה חזקה של החוליות וההמשך ברור.

כשאתם נעמדים, הרגליים מתיישרות – וכמו שאמרנו – במצב הבעייתי האגן נשלט על ידי הרגליים, לכן הוא יסתובב עכשיו בכיוון ההפוך. אם בישיבה האגן הסתובב אחורה, בעמידה הוא יסתובב קדימה. במצב כזה אתם תרגישו שהבטן שלכם נוזלת קדימה, ואיתה גם הגב התחתון. זה מה שנקרא הקשתה מוגזמת של הגב התחתון.

אז מה עושים?

השאיפה היא ליצור הפרדה וחיבור במקומות הנכונים. כשאני מדבר על הפרדה וחיבור, הכוונה שלי למתח השרירי, שיודע להחזיק דברים יחד או לעזוב ולשחרר אותם.

במצב הבעייתי, הרגליים והאגן מחוברים מדי במפרקי הירך, שיהיו מאוד מתוחים ונעולים. אז צריך ליצור הפרדה שם על ידי שחרור מפרקי הירך. במקביל, הגב התחתון והאגן היו מופרדים מדי, וכל תנועה של האגן קיפלה את הגב התחתון – וכשמקפלים את הגב התחתון שוב ושוב – מגיעות בעיות.

לסיכום העניין, האגן הוא חלק מהגו, Torso באנגלית. גו = הכל חוץ מהראש, הידיים והרגליים.

האגן צריך להיות מחובר לעמוד השדרה, ומשוחרר מהרגליים. השאיפה שלנו היא שתנועת רגליים לא תשפיע על האגן, ואז תוכלו לשבת או לקום או לרקוד או ללכת, בלי שכל תנועת רגליים תזיז את האגן שילחץ או ימשוך את הגב התחתון.




עשו זאת בעצמכם


כשאתם יושבים, מאוד חשוב שתשבו על עצמות הישיבה (השפיצים התחתונים של האגן), ושתחברו את האגן עם עמוד השדרה שמעליו. איך עושים את זה?

1. שבו על כסא גבוה יחסית, עם כפות הרגליים נוגעות במלואן בקרקע.

2. קחו הטיה קלה קדימה עד שתרגישו את עצמות הישיבה שלכם על הכסא.

3. חזרו חזרה אחורה למצב ישיבה ישר כשאתם יושבים על עצמות הישיבה.

4. שימו שתי ידיים על השפיץ הקדמי של האגן כדי להבין איפה הוא נמצא.

5. יצרו תנועה עדינה כלפי מעלה לאורך עמוד השדרה יחד עם האגן.

6. מתוך התנועה העדינה של האגן ועמוד השדרה כלפי מעלה, קחו לכם הטיה קטנה קדימה ואחורה כשאתם מניעים את כל הגו יחד עם האגן.

כשהאגן לא תקוע, הוא תנועתי, קל יותר וצומח למעלה, מפרקי הירך משוחררים, וטווח התנועה של הרגליים גדל.

עם הזמן, האיחוד של האגן עם עמוד השדרה בא לידי ביטוי בכל מיני תנועות: בעמידה, בהליכה, בהטיות קדימה וכמובן – בישיבה.



אם יש דבר אחד שהייתי רוצה שתקחו מהמאמר הזה הוא שינוי המפה של הגוף. להכיר את האגן, להבין שהוא חלק מהגו, ושהוא צריך לצמוח עם הגב כלפי מעלה. נכון, זה דורש עבודה ומודעות, אבל זה יכול להציל אתכם מכאבי גב תחתון של הרבה שנים.



bottom of page