top of page

כיצד תטפלו בדלקות אוזניים באופן טבעי ,בעזרת הרפואה הסינית - נועה נשר



דלקת באוזן התיכונה ( האוזן מחולקת ל-3 חלקים: חיצונית, תיכונה ופנימית) היא אחת המחלות השכיחות בקליניקת ילדים. כמעט כל ילד שלישי יגיע עם דלקת אוזניים כתלונה עיקרית או משנית.

מחלה זו שכיחה בילדים צעירים בעיקר לאור זווית תעלת האוסטכיוס המחברת בין האוזן התיכונה ללוע. בילדים צעירים התעלה כמעט אופקית ועם הגיל, כאשר הפנים מתארכות, התעלה מקבלת זווית אנכית, דבר המאפשר את ניקוז הנוזלים החוצה אל הלוע ביתר חופשיות.

דלקת באוזן התיכונה בדר"כ מתחילה כאשר יש איזושהי דלקת בדרכי הנשימה העליונות כמו למשל דלקת גרון, בדר"כ מדובר בתמונה ויראלית (ולא חיידקית) והזיהום מתפשט מחלל האף דרך תעלת האוסטכיוס אל האוזן. כאשר אזור האוזן התיכונה מודלק מתחילה הפרשה של ריר ונוזלים לתוך אותו חלל (אם נחשוב פשוט: יש חום- תהליך דלקתי והנוזלים באים ע"מ לקרר). אותם נוזלים לוחצים את עור התוף (קרום דק שמפריד בין האוזן החיצונית לבין האוזן התיכונה) וזה מה שיוצר את הכאב.

המחלה הויראלית פוגעת ברקמות של האוזן וכך היא בעצם פותחת את הדלת גם לזיהום חיידקי.

הטיפול הקונבנציונאלי לרוב מערב אנטיביוטיקה דרך הפה כגון מוקסיפן ואם הדלקת חוזרת על עצמה תוך חודש נוהגים לתת אוגמנטין כצעד חריף יותר.

כשבועיים לאחר סיום הדלקת 60-70% מהילדים יהיו עדין עם נוזלים באוזניים, בילדים רבים יופיעו דלקות אוזניים חוזרות שבעקבותן תינתן שוב אנטיביוטיקה ,הפעם מניעתית למשך 3-6 חודשים ואם יש צורך אף עוברים ניתוח בהרדמה מלאה להשתלת צינוריות לניקוז חלל האוזן התיכונה ("כפתורים").


הרפואה הסינית מהווה כלי יעיל מאוד בטיפול בדלקות אוזניים חריפות ובמניעת דלקות אוזניים חוזרות.

ישנן 2 סיבות עיקריות לכאב אוזניים ע"פ הרפואה הסינית, ולרוב זה יהיה שילוב של השתיים:

א. חום פנימי.

ב. הצטברות של ליחה בגוף, לה יש נטייה להצטבר במערכת הנשימה העליונה.


בחום פנימי אין הכוונה לחום הנמדד במד חום אלא לחום שהגוף צובר בתוכו. זהו חום שנצבר מעצם תהליך הגדילה שהילדים עוברים, ומושפע מגורמים נוספים כמו תזונה, תרופות שונות ועוד. יש ילדים שאצלם החום הוא יותר דומיננטי והוא יתבטא בצורות שונות כגון צמא, הזעות, פנים אדומות, יציאות עם ריח חריף ועוד.


היווצרות של ליחה בגוף לפי הרפואה הסינית קשורה לחולשה של מערכת העיכול ולתזונה. מערכת העיכול תפקידה לעבד את המזון בלי שתיווצר ליחה. המצאות של ליחה מעידה על חולשה של מערכת העיכול. על מנת שלא תיווצר ליחה יש לחזק מערכת זו ולהימנע ממזונות הגורמים להיווצרות ליחה כגון מוצרי חלב, קמח חיטה, סוכר מעובד ושומן.


בטיפול בדיקור נוציא את החום הפנימי העודף ונסלק את הליחה. בנוסף ניתן לשלב צמחי מרפא וטיפות אוזניים טבעיות שלהם פעילות אנטי דלקתית, וכן לעשות שינוי תזונתי במידת הצורך.

כלי נוסף שיכול לעזור לכם , ההורים, לטפל ולתמוך בילדיכם בזמן כאב אוזניים הוא העיסוי. להלן 3 עיסויים שונים היכולים להקל בזמן דלקת אוזניים:

1. מהשקע שמאחורי תנוך האוזן להמשיך מסביב לאוזן, על גבי הקרקפת עד שמגיעים לסחוס הבולט שבקדמת האוזן; הטרגוס- כך 50 פעמים, דו צדדי, גם אם יש כאב רק באוזן אחת.

2. על החלק החיצוני במרכז האמה מאזור המרפק ועד מפרק כף היד, 50 פעמים, בלחץ בינוני.

3. בכף הרגל מבסיס הבוהן השנייה ועד הזרת, כ-50 פעמים, דו צדדי.

יש לחזור על העיסויים פעמיים ביום.


בעזרת הטיפול הטבעי של הרפואה הסינית בדלקות אוזניים יהיה ניתן למנוע את הדלקת הבאה וכן למנוע טיפול אנטיביוטי שיכול לגרום לתופעות לוואי כאלו ואחרות בהמשך הדרך.


אסיים בטיפ לטיפול מקומי, כשרק מתחילה לכאוב האוזן, קל מאוד להכנה ויעיל מאוד:

להקלה על כאבי אוזניים באופן טבעי, לוקחים : כף שמן זית, חתיכה קטנה של שום או בצל, מחממים על הגז עד שמתחילים להריח את השום/בצל או שמתחילים לראות בועות סביב השום/בצל. שמים את השמן בטפטפת או שלוקחים צמר גפן ומגללים לגליל דק וטובלים בשמן. בודקים את החום של השמן כמו בקבוק של תינוק- לראות שזה חם נעים ולא שורף ואז שמים באוזן, מאוד מרגיע. באם רוצים אפשר להוסיף טיפה משמן רוזמרין וטיפה של שמן לבנדר. ביחד זה מקל על הכאב ויוצר פעילות אנטי דלקתית.

*הטיפול אסור כשיש הפרשה מוגלתית מהאוזן וכן כשיש כפתורים באוזניים.


בפעם הבאה כשמופיע כאב אוזניים זכרו, שישנם דרכים טבעיות לטיפול שברוב המקרים מונעות שימוש באנטיביוטיקה.






bottom of page